Kezdőlap > Kultúra > Színház > A bábok földjére vezető különleges ösvényen

A bábok földjére vezető különleges ösvényen

2015. szeptember 05. szombat, 13:17 Major Zoltán Színház
PDF

A Bóbita újabb időszaki kiállítást fogadott be a Bábmúzeumába, ezúttal a Képzőművészeti Egyetem bábtervező képzésen végzős vagy nemrég végzett hallgatóinak bábjait tekinthetik meg az érdeklődők december végéig. A bábok földjére vezető ösvényen Matyi Ágota bábtervező, a képzés egyik tanára vezeti végig az olvasókat, akitől sok kulisszatitkot megtudhatunk a bábtervezésről is. (Fotók: Mizerák Andrea)

Matyi Ágota 2002-ben végzett a Képzőművészeti Egyetemen, Orosz Klaudia és Koós Iván voltak a mesterei. 2010-től tanít a Képzőművészeti Egyetemen Orosz Klaudia mellett bábtervezést, illetve a Kaposvári Egyetemen jelmeztervezést. Elmondása szerint nagy öröm a hallgatókkal együtt dolgozni és végigkísérni a munkájukat elsőtől a diplomaévükig. Különböző bábszínházakban bábtervezőként dolgozik, a Bóbitával is sok közös munkája van, legutóbb Az ember tr. bábjait tervezte nekik.

- Milyen gyakorlati tapasztalatokat szereznek Képzőművészeti Egyetemen a bábtervező hallgatók?

- A Képzőművészeti Egyetem látványtervező szakán nem csak díszlet-és jelmeztervezést, hanem 1995-től folyamatosan bábtervezést is tanulnak a hallgatók. A diákoknak nem csakarra van lehetőségük, hogy lerajzolják a gondolataikat, ötleteiket, a kivitelezéssel is megismerkednek, bábokat készítenek.Minden félévben kapnak egy speciális feladatot, ami egy bizonyos bábtechnikát és annak tudását határozza meg. A kiállításon ezekből láthatunk ízelítőt: tárgybábok, marionettek, hátsó mozgatású, bunraku típusú bábok sorakoznak egymás mellett, de készítenek óriásbábokat is és mindenféle kreatív, jelmezre applikálható figurákat is, nagyon színes és sokoldalú a feladat.

alt

- Hogyan tudják ezeket a tapasztalatokat hasznosítani, mi a képzés célja?

- A cél az, hogy a hallgatók megismerkedjenek bábtervezéssel, és nem csak azok, akik kifejezetten bábszínházakban akarnak elhelyezkedni, hanem annak is tisztában kell lennie ezzel az ággal, aki nagyszínházi látványt készít. Tudniuk kell, hogy bábok vannak és a nagyszínházban is használhatjuk őket, hogy keveredhet ez a két műfaj és sokkal érdekesebb, kísérletezőbb előadások jöhetnek így létre.

- Az itt kiállító fiatal művészek, illetve a képzést elvégzett hallgatók kaptak már felkérést konkrét előadásokra is?

A kiállításon látható művek főként jelenlegi hallgatók bábjai, de páran már lediplomáztak közülük, és az utolsó évben dolgoztak nagyszínházban. Az elmúlt évekre visszapillantva, aki végez és bábtervezőként akar elhelyezkedni, biztosan kap munkát, és egy-egy alkotásuk már fellelhetőek különböző bábszínházakban. A Bóbitában látható munkák iskolai feladatok eredményei, de az utolsó évben kötelező számukra a szakmai gyakorlat is. Ekkor tervezők mellett asszisztálnak, rendezők mellett dolgoznak, megismerik a valós munkát a színházban. Ez nagyon sokat segít nekik, hogy rálásson az egész folyamatra, és tudja, hogy kikkel, hogyan lehet és kell együtt dolgozni.

- Sétáljunk végig az ösvényen és tekintsük meg a bábok földjét!

alt

 

alt

 

- Első évben egy kreatív feladatot kapnak a hallgatók, úgynevezett tárgybábot kell készíteniük. Ennél a feladatnál a szobrászatból, a képzőművészetből próbáljuk átmozdítani, aminek eredményeképpen egy figurális, de mégis absztrakt dolgot hoznak létre, amely felfogható bábként. Különböző tárgyak összeapplikálásából készítenek el egy-egy karaktert, amik általában állatok. Jelen esetben konyhai eszközökből született állatokból álló állatkerttel találkozunk.

alt

alt

 A Trapiti című előadáshoz, mely Darvasi László írásából született, másodéves hallgatók készítettek bábokat. A feladatuk az volt, hogy a hátsó megoldású mozgatási technikát használjanak, és ezáltal ismerjék meg ezt a technikát. Van, aki kövekből és mindenféle egyszerű formából építkezett, mások különböző matéria, például zsákvászon, rostanyagok, illetve szivacs használatával alkotott meg egy-egy érdekes bábfigurát. Azt mindenkinek szem előtt kell tartania, hogy a bábok mozognak. És csak akkor mozognak, ha az ízületeik rendben vannak. A kiállításon számos terv is látható. Mielőtt a hallgatók a bábokat elkészítik, nagyon sokat rajzolnak, anyagot gyűjtenek, létrehozzák a színes ötleteiket, majd ebből a kész tervből műszaki rajzot készítenek. Ezen a figurát profilból és szemből 1:1-es méretben, teljesen részletgazdagon ábrázolják, és ez alapján indul a kivitelezés. A hallgatók munkáját Lellei Pál és Majoros Gyula segíti szakszerűen, okítja őket.

alt

Molére egyik darabjához, A pipogya férjhez zsinóros marionettek készültek. Itt a legfontosabb az anyaghasználat, annak eldöntése, hogy miből lehet elindulni, miből készülhet a marionett figura váza, testszerkezete. Ez nagyon nehéz és komplikált feladat, úgyhogy másod- és harmadévben foglalkozunk vele. Ezek a marionettek is tökéletes szemléltetői a nálunk jellemző csapatmunkának, amiben a hallgatók részt vesznek. Közösen kell díszletet, jelmezt és bábot tervezniük. Ennél a feladatnál is minden figurát teljesen más személyiségű ember készített, mégis teljesen jól összehangolták őket és az előadásnak azonos, adott esetben groteszk világot varázsoltak. Ezt a darabot maguk a hallgatók adták elő a Mu Színházban. Díszletet készítettek hozzá, bevilágították és videovetítést is alkalmaztak az előadás alatt. Ezek nagyon izgalmas feladatok, amelyek összekovácsolják őket. Rájönnek arra, hogy valaminek a létrehozása nem magányos folyamat, hanem közösen kell azt megvalósítani. Közös gondolkodás és közös kivitelezés. Ez a lényeg.

alt

 

alt

Babits Mihály gyönyörű tündérmeséjét, a Barackvirágot szintén marionettek keltik életre. Ezt egy másik osztály készítette, mint a Moliére darabot. Amikor elkezdünk együtt dolgozni, kitalálunk egy közös irányt. Szabunk egy határt, hogy milyen méretben kell gondolkodniuk, milyen anyagokhoz ne nyúljanak, mert nem fogják tudni megmozdítani. Ezeket a bábokat is kivitelezték, ők maguk mozgatták, pedig egy marionettet egy bábszínésznek sem egyszerű mozgatni. A hallgatók pedig nem bábszínészek, de legalább megismerkednek a mozgatással is. Volt a diákok közt olyan bátor vállalkozó is, aki fából faragta ki a marionettet, és nagyon kemény munkával gyönyörű bábot készített, a fejedelem figuráját. Ő már egy végzett hallgató, hívják is bábszínházakba, már dolgozik, bábtervező.

alt

A következő állomás az Egressy Zoltán által írt Portugál című darab, ez egy diplomamunka volt a hallgatóknak, akik tavaly diplomáztak, ebben az évben pedig az MA-n, vagyis a mesterképzésen elsőévesek. Itt is hátsó mozgatású, bunraku bábokról van szó. Egy bábot kivitelezett a hallgató,amely diplomamunka kritériuma, de az összes tervet, az összes figurát kitalálja és megtervezte és látványtervben elkészítette az anyagmintákkal, részrajzokkal tűzdelve.

alt

 

alt

Az utolsó Gozzinak A három narancs szerelmesecímű darabja, ami szintén marionett világ. Érdekessége, hogy a darab tervezésénél az volt a koncepció, hogy mindent papírból kell megoldani. Itt arra látunk példát, hogyan lehet minél izgalmasabban használni papírt: akár kasírozással, akár valami más idegen anyaggal történő kezeléssel. Itt is minden figurát más-más hallgató tervezett. Meg lehet nézni egyenként a figurákat, hogy ugyanazt az anyagot teljesen másképp használják, de mégis egy egységet képvisel és nagyon szép remekek születtek és mozgathatóak és báboznak vele. Más diák készítette a díszletet is és a végeredmény egy nagyon szép egységes munka lett, amit ők maguk adtak elő a Jurányi Inkubátorházban.

Az Ösvény a bábok földjére című kiállítás december 30-ig tekinthető meg a Bóbita Bábmúzeumában.

Szóljon hozzá!

Biztonsági kód
Frissítés

Kiemelt partnereink

Hirdetés
Hirdetés