Kezdőlap > Kultúra > Zene > Különleges nagycsütörtök este Joseph Haydn, Esterházy Péter és Nádler István a Kodály Központban

Különleges nagycsütörtök este Joseph Haydn, Esterházy Péter és Nádler István a Kodály Központban

Zene
PDF
A Pannon Filharmonikusok Haydn egyik legnépszerűbb művét mutatja be eredeti formában nagycsütörtökön, március 29-én 18.00 órától, majd Nádler István festményeivel és Esterházy Péter szövegével a zenemű kortárs adaptációját hallhatjuk 21.00 órától. A Megváltó utolsó hét szava a keresztfán eredetileg a húsvéti liturgia részeként, a cádizi püspök prédikációjával hangzott el. A szentbeszédek helyére Esterházy Péter 2014-ben, Dubóczky Gergely karmester felkérésére profán imát írt. Az így létrejött előadás inspirációjára született Nádler István hét festményből álló sorozata, melyet – a zene, szöveg és kép egységét megteremtve – a késő esti, kizárólag felnőttek számára ajánlott koncert alatt is láthatnak a nézők. 

A Megváltó utolsó hét szava a keresztfán című művet Haydn a cádizi kanonok felkérésére komponálta 1785-ben, a Santa Cueva barlangtemplomban zajló nagypénteki szertartásra. A megrendelő részletes leírást adott a templomról a helyszínt nem ismerő zeneszerzőnek, és Haydn kottájának előszavából az is kiderül, hogy a felkérő levélben pontosan meghatározták a zenemű főbb vázlatait is. Nyolc lassú tételt kértek a bevezető, valamint a szenvedéstörténet hét mondatának illusztrálására, majd az utolsó tételben, a földrengés ábrázolásához egy gyorsat. Az így létrejött, a hallgatót befelé fordulásra késztető zene a mai napig Haydn legnépszerűbb művei közé tartozik.

2014-ben Dubóczky Gergely kezdeményezésére és vezényletével került sor arra az ősbemutatóra, amelyen a darabot Esterházy Péter hét betétszövegével adták elő. Joseph Haydn – Esterházy Péter – Nádler István: Hét utolsó szó (színpadi mű Joseph Haydn: A megváltó hét szava a keresztfán című műve alapján – koncepció: Dubóczky Gergely) címmel erőteljes, prózai mű született, amelyet – Mácsai Pál és Kerekes Éva előadásában – egy férfi és egy női hang illesztett bele Haydn muzsikájába. „Amikor a főpróbán meghallgattam, akkor szembesültem vele, hogy a szöveg és a zene együtt mennyire éles, drámai. Ha tudom, nem biztos, hogy meg merem írni.” – nyilatkozta Esterházy Péter a bemutató után.

Nádler Istvánt vizuálisan régóta foglalkoztatta Haydn műve. Elemi hatással volt rá, amikor 2015-ben Fischer Iván Lakásszínházában Esterházy Péter hét betétszövegével kiegészítve hallotta a darabot. Hét tablóból álló sorozatának alkotása közben is az előadás felvételét hallgatta. A hét szót tanításként értelmezve dolgozta fel, amelyben az én belső fejlődése során a hét szó erejét megértve stációkon keresztül halad, míg eljut arra a szintre, ahol külső segítség nélkül is kapcsolatot tud találni az örök, az egyetemes mező terét kitöltő, mindenható erővel. A Haydn-Esterházy mű inspirációjára született festményeket a koncerten kivetítve láthatja majd a közönség.


Hét utolsó szó

2018. március 29., csütörtök 21.00 óra, Kodály Központ

Joseph Haydn – Esterházy Péter – Nádler István: Hét utolsó szó

Közreműködik: Pannon Filharmonikusok
Vezényel: Dubóczky Gergely
Esterházy Péter szövegét előadja: Mácsai Pál és Kerekes Éva
A koncerten kivetítésre kerülnek Nádler István festményei, a mű a Proscenium Szerzői Ügynökség Kft. engedélyével kerül bemutatásra.


Hozzászólások  

 
0 #1 Violette 2018-12-15 01:42
Do you mind if I quote a few of your posts as long as I
provide credit and sources back to your weblog?
My blog site is in the very same area of interest as yours and
my users would genuinely benefit from some of the information you provide
here. Please let me know if this ok with you. Appreciate it!


my site - interior design for small living
room: bbs.rimorimo.com/.../...
Idézet
 

Szóljon hozzá!

Biztonsági kód
Frissítés

Kiemelt partnereink

Hirdetés
Hirdetés