A napokban bemutatták az Egyesült Államokban már nagy sikert magáénak tudó Ismeretlen férfi (Unknown) című thrillert. A Liam Neeson nevével fémjelzett német-francia-japán-kanadai koprodukciós film úgy tűnik kasszasiker lesz hazánkban is.
A rendező, Jaume Collet-Serra a 2009-es Árva (Orphan) után újabb, meglepő ötletekkel teli filmmel lepte meg a publikumot. A horror misztikus világa után most az akció, krimi és thriller birodalma felé fordult. Liam Neeson, Diane Kruger és Bruno Ganz neve már alaptevően csábító, és maga a film története is megér egy mozijegyet. A Berlinben játszódó sztori főhőse Dr. Harris, aki egy kongresszusra érkezik a német fővárosba feleségével, Lizzel, de még mielőtt be tudna jelentkezni a szállodába, észreveszi, hogy csomagjait a reptéren hagyta. A visszaúton autóbaleset éri, négy napot tölt kómában, mire visszatér a hotelbe, azzal kell szembesülnie, hogy felesége nem ismeri fel, s helyette egy másik Dr. Harris ölelgeti Lizt. Nem hisznek neki, hiszen iratait elhagyta. Ettől kezdve pedig elindul a hajsza az igazság felderítésére.
A film nagyon feszített tempójú, és az igen látványos autós-üldözések mellett fordulatokkal tartja fenn a néző érdeklődését. A bérgyilkosok, az egykori kelet-német titkosrendőr, Harris semmiből jött segítőtársa (Diane Kruger) tökéletesen illeszkednek a krimi világába. Harrisnek azzal kell szembesülnie, hogy valaki nagyon a helyébe akar lépni. Az már a film elején kitalálható, hogy maga a kongresszus elég fontos esemény ahhoz, (forradalmi technikákat akarnak szabadalmaztatni a biológia, növénytermesztés területén) hogy a nagyhatalmak akár megakadályozzák az új felfedezések bemutatását. A főhőssel együtt a néző is próbálja megfejteni, vajon mi történhet. Mindenki gyanús, a feleség, a taxisofőr, az egyetemi barát is, aki egy telefonhívásra repülőre pattan, hogy segítsen barátján. Egy ponton olyannyira összekuszálja a szálakat a rendező, hogy úgy érezheti a néző, nincs remény a megoldásra. Aztán egy újabb huszárvágással helyre teszi a részleteket, de (direkt, vagy sem) nem egészen. A rengeteg rendezői csavartól pedig nem csak Harris, hanem mi is becsavarodunk.
Az alkotók a krimi (pszichológiai thriller) minden kliséjét kijátsszák, a kómás állapottól, a tudathasadáson, személyiségvesztés és – cserén át, magának az identitásnak az igazolhatóságáig. A film kulcsjelenete ugyanis az, amikor Harris azzal szembesül, hogy a Dr. Harris személyiség nem is létezik. Ő sem az, és a másik fickó sem az, bár azt hitte, (s vele együtt a nézők is) a jó oldalon áll, kiderül, hogy ő is csak egy bérgyilkos a többi közül.
Ezzel még nem is lenne semmi baj, izgalmas hirtelen a másik oldalra kerülni. De az egyáltalán nem tisztázott a film szüzséje alapján, hogy akkor miért is kellett megduplázni a Harris karaktert? Egy-két utaló mondat van ezzel kapcsolatban, hogy a Liam Neeson által alakított karakter a munkafolyamatok során már kezdett megbolondulni, túlságosan beleélte magát a sikeres kutató szerepébe, és biztonsági okokból el akarták volna távolítani. Mindez csak sejtés marad, mert a film sok homályos ponttal dolgozik. Ami véleményem szerint baj, mert a kriminek (és a thrillernek is), mint műfajnak egyik alapvető követelménye a tisztán érthetőség. A végén mindenre fény derül, egy klasszikus krimi legalábbis így építkezik. Persze, ennek a filmnek nem kell feltétlenül a klasszikus krimi jegyeit magára öltenie, ki is lehet azokat játszani, mint ahogyan Dürrenmatt (és később Sean Penn filmjében) Az ígéret megszállottja című történetében direkt szembeszállt az egykori klisékkel. Ez a film azonban a háromnegyedéig krimiként (thrillerként) funkcionál.
Az Ismeretlen férfi sok hasonlóságot mutat Polanski Őrület című mozijával, ahol szintén egy amerikai orvos érkezik egy kongresszusra, kómába esik, csak neki a felesége tűnik el, de a titkosrendőrség, emberrablók, összeesküvők ugyanúgy megvannak abban a történetben is. Nem tudom, ez mennyire volt szándékos a rendezőtől (mert akkor egy remake-nek is lehet tekinteni ezt a filmet). Mindenesetre egyszer megéri megnézni, a színészi alakítások mindenképpen kimagaslóak, a történet (hibái ellenére is) alapvetően izgalmas, de úgy vélem sok kérdést és űrt hagy maga után.
A feliratos filmet Pécsett a Cinema Cityben (Pécs Plaza) tekinthetik meg a 16 évnél idősebb mozirajongók, ezen a héten, napi háromszor vetítik.
Hozzászólások