Most, hogy a „gonosz” Európai Unió nem adott sok-sok milliárdot a pécsi villamoshálózat újbóli kiépítéséhez, csak egyetlen sárga kocsi maradt a baranyai megyeszékhelyen élőknek (képünkön). Ugyanis a Ferencesek utcájában ott áll egy acélvázas, úgynevezett Ganz-jármű, ami 1911-ben készült részben a fővárosban, részben pedig Kistarcsán.
Az 1031-es pályaszámú, szép sárga darab csodálatos élményt jelent kicsiknek, meg nagyoknak is. Még akkor is, ha csak egy csupán pár méter sin van alatta, ráadásul nem mennek sehová a kerekek. Mindez a Pécs és Térsége Közösségi Közlekedéséért Egyesületnek köszönhető. Ők szervezték meg, hogy a nosztalgia jegyében, a belvárosi képbe tökéletesen beleillő szerkezet ott várakozhasson a centrumhoz nagyon közel, közel egy éven keresztül.
Lehet nyomni, akár ütni is a csengőt
Jól kitalált szerkezetről van szó, mivel az 1980-as évek elejéig közlekedett a villamoskocsi a budapesti vonalakon. Aztán sem lett az enyészeté, bár üzemképes állapotba hozni szinte lehetetlen feladat lenne. Csak kívül, illetve belül mutat a korához képest szép képet. De azért bizonyos fontos alkatrészek hiányoznak belőle.
A megállás is fontos volt, nem csak a robogás
Csöngetni viszont lehet vele, ami egy ilyen gépezetnél feltétlenül szükséges kellék, az élményhez. Meg fékezni is érdemes rajta, legalábbis egy tekerős vaskerék valószínűleg azt a célt szolgálhatta, hogy megállítsák az egykoron a pályán robogó batárt.
Szóval, ha valaki arra jár, nyugodtan járja körül, szálljon fel a valamikor tömegközlekedési járműnek nevezett műszaki remekműre. Még jegyet sem kell vennie senkinek sem. Mert ingyen lehet várakozni a fedélzeten. Menetrend nincsen, de a balesetveszély is elenyészően kicsinyke.
Pécsett 1960-ben szűnt meg
Az elkövetkező időszakban nem éled fel a helyi városi villamos. Ami amúgy száz évnél régebben, 1913-ban indult első útjára. Aztán 1960-ban minősítették korszerűtlennek, le is állították a járatokat. Azóta csak busszal lehet haladni a településen, közösségi alapon. Mivel pedig a legújabb pályázat nem nyerte el az európai döntéshozók tetszését, hát marad ez az állapot rövidebb ciklusban, és középtávon egyaránt.