Hosszas huzavona után úgy tűnik mégis búcsút kell vennünk a rendszerváltás óta üresen álló pécsi Magasháztól. Van akinek ez jó hír, mégis sokan vannak, akik szerint a bontásra szánt egy milliárd forintnak lenne jobb helye a városban, az ikonikus toronyháznak pedig igenis lehetne más funkciót adni, hiszen a megerősítés után használata már nem életveszélyes.
A napokban megindultak az előkészítő munkálatok a Magasház bontása kapcsán. A pécsi önkormányzat és a kivitelező Strabag-MML Kft. - Land-Bau Kft. kiemelten kezeli a több mint 1 milliárd forintos, állami támogatásból megvalósuló projektet, ezért számos intézkedést foganatosított.
A feladat végrehajtása a bontási munkák előkészületeivel indult meg az elmúlt napokban.
Ennek keretében elkezdődött a 25 emeletes Magasház környezetében lévő köz- és lakóépületek felmérése. Az épület közvetlen szomszédságában fekvő, közvetlenül érintett ingatlanok esetében belső és külső a távolabbi ingatlanok és az utak esetében a külső állapotok rögzítésére kerül sor.
Ennek célja, hogy a környező ingatlanok jelenlegi műszaki állapota mind fotóval, mind szöveges formában rögzítésre kerüljön, hogy egy később esetleges vitás kérdést a felek békében tudjanak orvosolni.
Az állapotfelméréssel egyidejűleg elindult az épület körüli 16 méteres védőzóna kialakítása. Ennek első lépéseként a Hungária út érintett szakaszának elterelése érdekében megépítésre kerül egy új elterelő útszakasz.
A 100 méter hosszú ideiglenes elkerülő út az elkészült, hatóságilag engedélyezett tervek alapján a 25 emeletes épülettől északra, a Rókus utcai kereszteződéstől a belváros irányába haladva épül meg. Az új út a Nagy Jenő út Hungária út találkozásánál csatlakozik vissza a Hungária úthoz.
A bontási munkák alatt a gépjárműforgalom és a tömegközlekedés ezen a kétszer egysávos úton zajlik majd, biztosítva a városrészek (Szigeti városrész, a Mecsekoldal és a Belváros) kapcsolatát, tehermentesítve a környező utakat a túlzott forgalomnövekedéstől.
A tervezés során elsődleges szempont volt, hogy a közelben lévő intézmények, lakóházak mindennapi életét a lehető legkisebb mértékben befolyásolja a megépülő út.
További cél, hogy mind a gépkocsi, mind a gyalogos közlekedés a lehető legnagyobb biztonsággal valósulhasson meg. Ezért ezen az érintett elkerülő úton 20 km/órával haladhat csak a járműforgalom. A gyalogosok számára pedig egy fedett, védőtetővel ellátott gyalogos folyosó épül.
A forgalom átterelésére az új útszakasz forgalomba helyezési eljárást követően várhatóan jövő év januárjában kerül sor. Ezt követően bontási munkák befejezésig azon halad a gépjárműforgalom.
Az épületegyüttes bontási munkái a toronyház déli oldalán lévő életveszélyessé minősített üvegvisszaváltó épület bontásával kezdődnek ezekben a napokban.
A védőzóna kiépítését követően felállítják Magyarország egyik legmagasabb toronydaruját az épület keleti homlokzatánál. A berendezés a bontáshoz szükséges segédszerkezetek, gépek, eszközök és a bontásból kikerülő építőanyagok mozgatását szolgálja majd.
A 25 emeletes épületének bontási munkálatai a fent felsorolt előkészítő munkálatok elkészültét követően várhatóan 2016. februárjában kezdődnek meg és 2016. év végéig befejeződnek.
A bontási munkák a legfelső szintről lefelé indulva az épületszerkezeti elemek szétdarabolásával fognak történni.
A balesetveszély csökkentése érdekében egy két szint magas, Magyarországon eddig nem használt védőpalánk rendszer valósul meg. A palánkrendszer a bontási munkák előrehaladtával folyamatosan lejjebb kerül. A palánk megakadályozza a bontási törmelék lehullását és csökkenti a por- és zajterhelést. Előbbit vízporlasztással csökkentik a kivitelezők.
A bontási munkák során több alkalommal sor kerül a fellépő zaj – és porterhelés ellenőrző mérésére a Magasház környékén, a közeli épületeknél.
A munkavégzés hétköznap 8-18 óra, szombaton 9-16 óra között zajlik, vasárnap és munkaszüneti napokon pedig szünetel.
A bontásból kikerülő bontott építőanyagokat jelentős mértékben újrahasznosítják, de nem az épület környezetében, hanem attól távol, lakott területen kívüli, arra alkalmas telephelyen.
A telephelyre történő kiszállítás a Megyeri téren keresztül fog történi, azonban naponta mindösszesen 8-10 teherautó elhaladásával kell számolni, ami túlzottan nem fogja terhelni a környék forgalmát.
A Magasház bontása alatt a környező utakat, járdákat a kivitelezők rendszeresen, visszatérő jelleggel takarítják majd.
A Magasház elbontása közös érdekünk, a bontás során minden olyan intézkedést megteszünk, hogy minél kisebb mértékben befolyásoljuk a környék életét, de biztosan mindenki részéről szükség lesz kompromisszumokra.
A pécsiek, a környéken élők türelmét és megértését előre is köszönjük!
STRABAG-MML Kft. – Land-Bau Kft.