Immár harmadszor sem fogadták az égiek kegyeikbe a Pannon Filharmonikusok zenekarát, ismét teremben kellett megtartani a szabadtérre tervezett előadást. A Kossuth tér tehát még várhat arra, hogy szabadtéri koncert helyszínként teszteljük, ám ennek ellenére sem maradtak otthon a nézők. A szakadó eső és a vihar ellenére teltházas koncertet adott a pécsi zenekar, bár az eső dobolt az orvostudományi kar aulájának tetőablakain, Orff csodálatos muzsikája és a kiváló előadók nem engedett senkit elkalandozni.
A szabadtéri előadás kezdetéhez képest egy órás csúszással, hétfőn este kilenc órakor csendültek fel a mű első taktusai, Peskó Zoltán zeneigazgató-karmester irányításával.
Röviden tekintsük át, a mű szerkezetét:
A Carmina Burana Orff műfajmegjelölése szerint: Profán dalok énekesekre és énekkarra, hangszerek és vetített képek kíséretében. A darab szövegét egy bajorországi kolostorban talált, 13. századi latin–német–francia nyelvű gyűjteményből válogatta a szerző. Az énekelt, illetve zenekaron előadott tételeket a szerző eredeti elképzelése szerint színpadi játék (vagy a legújabb eladásokban tánc) egészíti ki. A darabot azonban igen gyakran adják elő színpad nélkül, akár a tegnap esti előadáson is, oratóriumszerűen.
A mű három nagy részre oszlik, melyeket az elején és végén egy mottószerűen visszatérő kórustétel keretez. Ez a megnyitó kórus a szerencse forgandóságáról szól, szövege latin nyelvű. Az állandó ismétlésekben kibontakozó dallamot a zenekar kíséri.
Az első része a tavaszról szól. A tételek közül az első gregorián jellegű, utána érzelmes baritonszólót hallunk, majd nagyméretű kórustétel következik. Ebben az egyre gyorsuló tempójú kórusban és a következő, tisztán zenekari tánctételben találkozunk először az orffi ritmusorgiával. Ezután félig latin, félig német szövegű, humoros kartételt hallunk; a zenekar és a kórus váltja egymást, végül egy igen gyors menetű, kicsattanó erejű zárótétel következik.
A második rész címe: A kocsmában. Az itt felhangzó énekek az egész mű leghumorosabb, helyenként meglehetősen sikamlós részei. Elsőnek a baritonszóló bordalát halljuk, majd egy igen gúnyos, humoros, igen nagy magasságokba csukló tenorszóló következik, melynek tárgya: a pecsenyévé változó liba szomorú sorsa. Pazar humorú gregorián-paródia a következő tétel. A rész befejezéseként magával ragadó temperamentumú, pezsgő vidámságú kocsmai gúnydal szólal meg.
A harmadik rész a szerelemről szól. Az első tételt szopránszóló és gyermekkar adja elő; ez a tétel sem szűkölködik gúnyban. Ebben a tételben keveredik először ófrancia a latinhoz. Ezután szoprán, és bariton kórus énekel. A szoprán szatirikusan, míg a bariton líraian ad elő. A szopránszóló rövid lírai dala után a teljes együttes adja elő a mű egyik legszebb és leglendületesebb tételét. Végül következik a befejező Venus-himnusz, amelyben ennek a középkori világi költészetnek minden öröme és lendülete megszólal. A művet a bevezető kórus visszatérése zárja le.
Vezényelt: Peskó Zoltán
Közreműködött:
Bartók Béla Leánykar (karigazgató: Kertész Attila)
Marcin Habela - bariton
Bartók Béla Férfikar (karigazgató: Lakner Tamás)
Bárány Péter - tenor
Mecsek Kórus (vegyeskar) (karigazgató: Kertész Attila)
Rácz Rita - szoprán
Mátyás Kórus (karigazgató: Kunváriné Okos Ilona)
Hozzászólások
Pedig hittem, hogy az, és örültem, hogy Pécsre jön.
TÉVEDNÉK? TÉNYLEG JÓ, CSAK MOST ÉPPEN NEM VOLT AZ?
Talán nem árt, ha tárgyilagosak vagyunk. (?)
RÁCZ RITA!!!
ÉS SZÉP IS!!!
Szívesen hallgatnám újra.
Micsoda szoprán Rátz Rita!!
De a tenor, bariton is csúcs. A bariton magasságai is csodálatosak voltak.
Jó, jó, jó!!!