Fekete Hajnalka kapta idén a Hang Gábor-díjat

Kezdőlap > Kultúra > Színház > Fekete Hajnalka kapta idén a Hang Gábor-díjat

Fekete Hajnalka kapta idén a Hang Gábor-díjat

2025. február 22. szombat, 12:51 Major Zoltán Színház
PDF

Február 15-én, a Farsangoló HANG-oskodás elnevezésű, egész napos programsorozat keretében adták át a Hang Gábor-díjat a Bóbitában, amelyet minden évben a társulat egy tagja kap a bábszínház tagjainak titkos szavazatai alapján. A pont húsz évvel ezelőtt alapított díjat idén Fekete Hajnalka bábkészítő vehette át a Pityi Palkó című előadás után a színpadon. A díjazottal beszélgettünk a Bóbitához fűződő kapcsolatáról, illetve a munkája kihívásairól és szépségeiről. (Fotó forrása: Bóbita Bábszínház)

- Szívből gratulálok a Hang Gábor-díjhoz! A díjátadó során megtudhattuk, hogy immár 16 éve vagy a Bóbita tagja. Felidéznéd, hogy mi miatt jöttél a bábszínházba?

- Mindig is vonzott a bábszínház. Korábban többször, amikor elmentem a régi Bóbita Bábszínház épülete mellett, arra gondoltam, milyen jó lenne ott dolgozni! Több bábszínészt már személyesen ismertem, de a kapcsolat úgy kezdődött, hogy felkértek, hogy a Mátyás mesék című darabhoz készítsek cipőket. 2010-ben, amikor Pécs Európa Kulturális Fővárosa lett, a bábszínház kapott két státuszt. Ekkor keresett meg Sramó Gábor igazgató úr egy visszautasíthatatlan ajánlattal, hogy ha lenne kedvem ott dolgozni, akkor felvennének a bábkészítő műhelybe.

- Milyen előképzettséggel rendelkezel, amely kapcsolódik a bábszínházbeli munkához?

Kirakatrendező-dekoratőrként végeztem Budapesten, majd különböző cégeknél dolgoztam a szakmámban, ami szintén kreatív munka volt. Később a Baranya Megyei Múzeumoknál kiállításrendezőként dolgoztam, majd kézműves termékeket készítettem bőrből és nemezből. Mindig olyan dolgok érdekeltek, amelyek szinte azonnal megszületnek a kezeim közül, szemmel láthatóak, kézzel tapinthatóak.

- Milyen jellegű bábokat készítesz?

- Tervek alapján dolgozunk, ezért különböző technikájú bábokat készítünk, kesztyűs, bunraku, marionett és árnyfigurákat. Nagyon változatos a munka, minden új és régi egyszerre. Minden alkalommal találkozunk új kihívásokkal, függetlenül attól, hogy már rengeteg alaptudásnak a birtokában kell lenni. Hozzá kell tennem, hogy nagyon sokat köszönhetek a munkatársaimnak: Nagy Kovács Gézának, aki tervező, szcenikus, báb-és díszletkészítő, illetve a közvetlen kolléganőmnek, aki azóta már nyugdíjba vonult, Bódiné Kövecses Annának, Ancikának, akivel egy éve még együtt dolgoztunk. Sok mindent tanultam tőlük minden szinten, baráti hangulatban. Ancika igazán elhivatott, nagy szaktudású alkotó, mindig hiányozni fognak a tanácsai...

- Minden bábszínházi előadás előkészítése egy tervvel és annak elfogadásával kezdődik. Nektek ilyenkor mi a feladatotok? Avass be, kérlek, a folyamatba!

- Az első állomás a tervelfogadás, ahol a darab tervezőjével, rendezőjével közösen megnézzük, megbeszéljük a bábok és a díszlet látvány-, illetve szerkezeti rajzát, megbeszéljük az elkövetkezendő feladatokat. Ezután felmérjük, hogy milyen anyagok szükségesek a bábok, a jelmezek, a díszlet és a kellékek elkészítéséhez. Beszerezzük az anyagokat és utána kezdődik a kivitelezés, ami szobrászi-festészeti-varrási feladatokat is igényel.

- Teljesen a saját időbeosztásotok alapján dolgoztok, vagy vannak sűrűbb időszakok?

- Vannak prioritások, próbakezdésre a báboknak szerkezetkész állapotban kell lenniük. A próbaszünetekben, vagy amikor nincs jelenetben a figura, lehet még tovább dolgozni rajta.

- Ideális esetben mikorra készülnek el a bábok, jelmezek és a díszletek?

- Az olvasópróbára már elvileg el kell készülnünk minden bábbal és díszlettel. A gyakorlatban azonban előfordulhat, hogy formálódik még a próbák alatt is a darab, ahogy az előbb említettem.

- Felidéznél olyan kihívást, ami szép feladat volt számodra?

- Szerettem és egyben nagyon szép feladatnak találtam a nemsokára bemutatásra kerülő darab főszereplőjének, Pöttöm Pannának a kivitelezését.

- A Hang Gábor-díj átadása a Pityi Palkó című előadás után volt, amelyben szintén dolgoztál. Mi volt benne a feladatod?

- A Pityi Palkó esetében a bábok festése és öltöztetése volt a feladatom.

- A díj a Bóbita fiatalon elhunyt bábművészéről van elnevezve. Ismerted őt személyesen?

- Személyesen nem, csak látásból ismertem. Jártam többször is a bábszínházban, amikor még ott dolgozott, de személyes kapcsolatom nem volt vele. Inkább a feleségét, Terényi Gyöngyöt ismertem, aki bőrműves iparművész.

- Hagyomány, hogy a díjazott ilyenkor valamilyen személyre szóló ajándékot kap. Te mit kaptál?

- Nemrég költöztünk, egy lakásfelújításon vagyunk túl, és praktikus ajándékot kaptam, egy lakberendezési áruház ajándékutalványát.

- Mi a következő darab, amin már dolgozol, dolgoztok?

- Jelenleg a Pöttöm Panna című előadáson dolgozunk, ami Andersen egyik meséjén alapul. A darab különlegessége, hogy ugyan csak egy báb van benne, viszont nagyon sok a jelmez, amit szintén el kell készíteni.

- Mennyi időt fordítasz a munkára, a bábszínházra?

- Azonkívül, hogy ezek a bábok funkcionálnak a színpadon, törekszem arra, hogy olyan minőségű legyen a kivitelezés, hogy a későbbiekben akár kiállítási anyagként is szerepelhessen. Ezért nagyon sok időt fordítok a kivitelezésre.

Hirdetés
Hirdetés