Mint egy nagy kívánságműsor, olyan volt a Pécsi Nemzeti Színházban az operaénekesek szerdai meghallgatása. Szinte futószalagon jöttek az ifjú tehetségek, mindenki egy-egy áriát adhatott elő, azután máris érkezett a következő jelölt.(A képen Gradsach Zoltán, aki szintén szerencsét próbált.)
A PNSZ operatársulatának vezetője, Gulyás Dénes könnyű, de egyben nehéz helyzetben is volt. Egyrészt, gyakran kedvére választhatott, mit is szeretne hallani éppen. Másrészt viszont a teljesítmények közül sok volt kiemelkedő, ezért aztán amikor választanai kell majd, akkor azért elgondolkodhat a döntésén.
Már a jövő évi színházi szezonra zajlott a válogatás, méghozzá 11 órától, folyamatosan, a nagyszínpadon. A széksorok sem voltak üresek, hiszen a szakmabeliek, rokonok, barátok is eljöttek, füleltek, kíváncsiak voltak a produkciókra, amik későbbi felkérésekről, állásokról voltak hivatottak irányt mutatni.
– Nehéz öt percben bebizonyítani, ki mire képes – jelentette ki Gradsach Zoltán, aki idén végzett a Zeneakadémián, tehát képzett előadó. – Mindenki igyekszik azt énekelni, amiben a legjobb, ami a szívéhez közelálló. Egyetlen zongorakísérettel, hirtelen a legjobbat hozni cseppet sem egyszerű. A hangszeres közreműködő ugyanis ismeretlen személy, ezért akár „elcsúszás” is lehetséges. De természetesen, azt egy képzett válogató ki tudja szűrni.
Férfiak és nők, különböző hangszínben, az operairodalom széles skáláját adták el. Érdekes színfolt volt egy kínai, de magyarul kiválóan beszélő hölgy, aki olyan magas hangot adott ki éneke végén, hogy Gulyás direktor úr külön rákérdezett, valóban egy g-hangot sikerült-e a jelöltnek kiénekelnie?
Egy ilyen „hangpróba” már nem arról szól, hogy egy csiszolatlan gyémántot valaki megtaláljon. Arra kicsi az esély, az őstehetségek is kijártak valamilyen előiskolát. Legalábbis arra a hatvannál több próbálkozóra igaz az állítás, aki megjelent a deszkákon.
Aki eddig eljutott, érdemes a 800 oldalas, 2 CD-s, háromezer nevet tartalmazó IVASIVKA MÁTYÁS-KOVÁCS ATTILA pécsi szerzőpáros rangos könyvét forgatnia -nem könnyű-, de Gulyás Dénessel és Horváth Istvánnal is lehet találkozni benne.
hozzászólások. Vajon az érdekeltek olvassák-e, hisz pl. Horváth István a vatikáni koncert után azonnal Galántára utazott, ahol Kodály Psalmusának tenor szólóját énekelte. A pécsi Mecsek Kórust kivételesen nem Kertész Attila, hanem Medveczky Ádám vezényelte.
HORVÁTH nem akárki!
A művésznév-témában ideje lenne elgondolkodni, mert ez a hang tényleg kicsit egyedibb nevet kíván.
A Kossuth rádióban (végre "emereggy" nélkül) 27-én pénteken 17.45-kor Sárközi Júlia római tudósítónk a Vatikánból jelentkezett. Elmondta, hogy a Liszt-év kapcsán 18 órakor -tíz év után újra- magyarok adnak hangversenyt, melyet jelenlétével megtisztel a pápa is, de már a nézőtéren van miniszterelnökünk és köztársasági elnökünk is. Jelentős esemény, tehát ismerteti az előadókat: Nemzeti Filharmonikusok, Nemzeti Énekkar -karigazgató Antal Mátyás-, vezényel Kocsis Zoltán, s a szólista: Horváth János tenor. Ugye, ha művésznévvel ZIMMER-HORVÁTH JÁNOST mond, azonnal tudjuk, hogy a mi baranyai énekesünk szólózik a kiemelkedő fontosságú koncerten. Így kissé idegenül elsikkadt volt, hogy ki a szólista. Az esti TV-HÍRADÓ aztán a próbán készült felvétellel bemutatta az előadói apparátust, s büszkeséggel fedeztük fel a Kocsis Zoltántól balra álló Véménd-pécsi Horváth István tenort.
Végigolvastam a két hozzászólásomat, s önkritikusan azt érzem, hogy elsősorban, mindenekfelett az elismerés, köszönet és dicséret hangján akartam szólni.
Ha nem sikerült volna maradéktalanul,fölerősítem és egyértelművé teszem:
REMEK ÖTLET ÉS MEGVALÓSÍTÁS A PÉCSI OPERAI MEGHALLGATÁS, AMELYRE MINDENHONNAN JÖNNEK KEZDŐ ÉNEKMŰVÉSZEK, S AMELY A HALLGATÓSÁGNAK KIVÉTELESEN EMLÉKEZETES ÉLMÉNYT AD.
Hadd reméljük, hogy az énekesek gazdagodnak általa, a pécsi operai élet hangsúlyosabban kerül kulturális fővárosunk és a média érdeklődésébe is!
Természetesen bravúráriát (elnézést, hogy kimaradt az "i"), mint amilyen Horváth Istváné is volt, s ha már nevesítem, hadd furcsálljam, hogy bemutatkozása után Gulyás Dénes rákérdezett: "Hogy is hívják Önt?" Lehetséges, hogy (a pécsi opera új igazgatója) nem ismeri Pécs egyik ifjú, legkiválóbb tenoristáját? A MILÁNÓI SCALA OPERAKÓRUSA tud már Horváthról, hiszen az MTV programjában Horváth énekelt nekik szólót, de Kocsis Zoltán is gyakran Horváth Istvánt kéri hgv.-ein szólistának. Élőben is nemegyszer közvetítette már a bp.-i televízió. Bocsánat, ha ez csak az én észrevételem, de azt gondoltam, hogy Gulyás Dénesnek már tervei vannak városunk fiatal és tehetséges énekesével. (Mostantól persze már fogalmazódnak nyilván a tervek, lehetőségek, bár azt is tárgyilagosan megvallom, hallottam már SOKKAL JOBBAN IS énekelni H.I.-t.) És művésznévnek (pl.) a ZIMMER-HORVÁTH talán jobban emlékezetben maradó is lehetne.
Hozzászólások
Gratuláció a SZERZŐPÁROSNAK!
Plusz 2998 muzsikussal, művésszel még!
Nem semmi, ahogy "pécsiesen? mondhatnánk.
Vajon az érdekeltek olvassák-e, hisz pl.
Horváth István a vatikáni koncert után azonnal Galántára utazott, ahol Kodály Psalmusának tenor szólóját énekelte. A pécsi Mecsek Kórust kivételesen nem Kertész Attila, hanem Medveczky Ádám vezényelte.
HORVÁTH nem akárki!
A művésznév-témában ideje lenne elgondolkodni, mert ez a hang tényleg kicsit egyedibb nevet kíván.
(végre "emereggy" nélkül)
27-én pénteken 17.45-kor Sárközi Júlia római tudósítónk a Vatikánból jelentkezett.
Elmondta, hogy a Liszt-év kapcsán 18 órakor -tíz év után újra- magyarok adnak hangversenyt, melyet jelenlétével megtisztel a pápa is, de már a nézőtéren van miniszterelnökü nk és köztársasági elnökünk is.
Jelentős esemény, tehát ismerteti az előadókat: Nemzeti Filharmonikusok , Nemzeti Énekkar -karigazgató Antal Mátyás-, vezényel Kocsis Zoltán, s a szólista: Horváth János tenor.
Ugye, ha művésznévvel ZIMMER-HORVÁTH JÁNOST mond, azonnal tudjuk, hogy a mi baranyai énekesünk szólózik a kiemelkedő fontosságú koncerten.
Így kissé idegenül elsikkadt volt, hogy ki a szólista.
Az esti TV-HÍRADÓ aztán a próbán készült felvétellel bemutatta az előadói apparátust, s büszkeséggel fedeztük fel a Kocsis Zoltántól balra álló Véménd-pécsi Horváth István tenort.
Tanulság? Művésznév? Hát? Nem ártana!!!!!
Megtalálhatók az interneten?
Ha nem sikerült volna maradéktalanul, fölerősítem és egyértelművé teszem:
REMEK ÖTLET ÉS MEGVALÓSÍTÁS A PÉCSI OPERAI MEGHALLGATÁS, AMELYRE MINDENHONNAN JÖNNEK KEZDŐ ÉNEKMŰVÉSZEK, S AMELY A HALLGATÓSÁGNAK KIVÉTELESEN EMLÉKEZETES ÉLMÉNYT AD.
Hadd reméljük, hogy az énekesek gazdagodnak általa, a pécsi operai élet hangsúlyosabban kerül kulturális fővárosunk és a média érdeklődésébe is!
Lehetséges, hogy (a pécsi opera új igazgatója) nem ismeri Pécs egyik ifjú, legkiválóbb tenoristáját?
A MILÁNÓI SCALA OPERAKÓRUSA tud már Horváthról, hiszen az MTV programjában Horváth énekelt nekik szólót, de Kocsis Zoltán is gyakran Horváth Istvánt kéri hgv.-ein szólistának.
Élőben is nemegyszer közvetítette már a bp.-i televízió.
Bocsánat, ha ez csak az én észrevételem, de azt gondoltam, hogy Gulyás Dénesnek már tervei vannak városunk fiatal és tehetséges énekesével.
(Mostantól persze már fogalmazódnak nyilván a tervek, lehetőségek, bár azt is tárgyilagosan megvallom, hallottam már SOKKAL JOBBAN IS énekelni H.I.-t.)
És művésznévnek (pl.) a ZIMMER-HORVÁTH talán jobban emlékezetben maradó is lehetne.