Azt borítékolni lehetett, hogy nem lesz zsúfolásig tele tüntetőkkel a pécsi Jókai tér szombat délután. A demonstráció résztvevői, melyet a "Hívatlanul" csoport szervezett és amelyhez több szakszervezet is csatlakozott kemény kritikával illette a kormány közoktatás átalakításában tett lépéseit. (Galériával!)
"Azon lehet polemizálni, hogy sok-e 100-120 ember egy tüntetésen, de talán annak fényében, hogy a pedagógus társadalom mennyire megosztott és megfélemlített nem csoda, hogy ma csak ennyien tiltakoztak" - vélte egy a neve elhallgatását kérő résztvevő. Az eseményen egyébként a szociális szférát képviselő szakszervezet mellett a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete és a Tüke Busz Zrt-nél működő Független Demokratikus Szakszervezet képviselői is részt vettek. Mellettük felszólalt a Középiskolai Hálózat és a helyi pedagógusok több képviselője is. A megmozdulás nem csak a baranyai megyeszékhelyet érintette, Budapesten, Szegeden és Sopronban hasonló események zajlottak ezen a napon.
A beszédekből kitűnt, hogy összességében a sérelmek a közoktatás államosítása, a központosítása okán keletkeztek, azok, a szakmai és a helyi nevelési-oktatási sajátosságokat figyelemebe kevésbé vevő, szeptembertől élesben elindult rendszer miatt keletkeztek. A tanárok képviselői hiányolták a pedagógusok partnerként való kezelését, megdöbbenésüket fejezték ki a megemelt óraszámok és az új tantárgyak, elsősorban a hittan és erkölcstan kötelezővé tételével kapcsolatban. A szónokok szerint a gyerekek és az oktatók terhelése ugrásszerűen nőtt meg, így lehetséges az, hogy például elsősöknek akár heti háromszor is hat órájuk van, a folyosókon zajlik a testnevelés óra és a délutáni foglalkozások feltétele teljes mértékben hiányzik sok iskolából.
A jelenlegi béremelés éppen csak kompenzálja a megnövekedett munkaterhelést, igazán csak arra jó, hogy a társadalmat a pedagógusok ellen hangolja, még így sem éri el egyébként a magyar átlagbéreket egy tanár fizetése - vélték a résztvevők.
Cserébe a jelenlegi köznevelési rendszer nem ismeri el a több diplomát, a plusz végzettséget, a többletmunkát, így induláskor mindenkit "tanár I." kategóriába soroltak.
Ez igazi sértés a szakma művelőivel szemben, csakúgy, mint a bizalom legcsekélyebb jelének igazán nem tekinthető szakfelügyeleti rendszer visszaállítása. A tanárokat gyereknek, a tanulókat alattvalónak próbálják átképezni - vonta le a tanulságot egy tanárnő a tüntetés vége felé. Olyan szervezetbe kellett belépni, (Pedagógus Kar), amelyik még fel sem állt, szakmailag nem tisztázták a szerepét, ráadásul nem is önkéntes, hanem kötelező a belépés oda - tromfolt egy másik tanár. A szülők önrendelkezési jogán is csorba esett, a beiskolázás korhatárhoz kötött, melyben a szülő beleszólása korlátozott. A gyerekek elemi szükségleteit (étkezés, pihenés) nem igazán tolerálja az új rendszer, a tankötelezettség 16 évre csökkentése pedig más társadalmi feszültséget generál -hangzott el a szónokoktól.
Az esemény végén a sok sérelem tömör megfogalmazását 12 pontba szedte a Hívatlanul egy képviselője, melynek szövegét nyilvánossá tesszük.
Íme:
TILTAKOZUNK:
1 - az iskolák központosítása ellen
2 - az esélyteremtő, alternatív iskolák ellehetetlenítése ellen
3 - mindenfajta kirekesztés és szegregáció ellen
4 - a politikai, ideológiai megfontolások alapján kialakított központi tanterv ellen
5 - a szülői és diákjogok korlátozása ellen
6- a diákok rendőri felügyelete ellen az iskolában és az utcán egyaránt
7 - a 3 éves kortól kötelező óvodáztatás ellen, mert minden pedagógiai megfontolással ellentétes
8 - a 16 éves korig tartó tankötelezettség ellen, hogy elkerüljük a fiatalok tömeges kiesését a rendszerből
9 - a pedagógusok munkaterheinek ilyen szintű növelése ellen, mert a jelenlegi plusz terhek sok esetben burkolt bércsökkentést jelentenek, és azért is, mert értelmetlen, sőt kontraproduktív kötelezően megszabni az iskola épületében eltöltött időt
10 - a kierőszakolt és antidemokratikus Pedagógus Kar ellen, amely lehetővé tenné, hogy az oktatási kormányzat a szakmai döntések előtt ne egyeztessen a független szakmai műhelyekkel, civil szervezetekkel, és amelynek adatbázisába való automatikus felvétel sérti a személyiségi jogokat
11 - az iskolai autonómia és a tanszabadság korlátozása ellen
12 – a hatástanulmányok és a szakma megkérdezése nélkül végrehajtott valamennyi átalakítás ellen
Képgalériánk:
4 óráig tanít, este tízig javít!
Közünk?
A lufi a későbbiekben kapott szerepet
Itt már azért sűrűsödik a tömeg
Nem tolták el a bringát
A végén Nagy Erzsébet a PDSZ ügyvivője nagytakarított
Hozzászólások
De!
Ha kapkodás és késlekedés van együtt, akkor a régi biztos jobb volt.
Attól csak romlik a tanítás színvonala, ha értelmetlenül bent-tartjuk az iskolában a pedagógust.
Otthon tud felkészülni zavartalanul a tanár, ráadásul ott hozzáfér a PC-jéhez, tehát nem rászorításos módszer kell, ui. eddig sem a jövedelem volt a pedagógusok fő húzóereje. Hivatástudattal volt fenn-tartható az alulfizetett oktatásügy.
Nem vitatom, hogy jó szándékú a reform, de több, mint finomhangolások ra lesz szükség.
Aranyos ez a finomhangolás, miközben ettünk már jobbat is. Kóstolgatjuk, de tényleg...
A színvonal a rátermettségtől , az ideális körülmények megteremtésétől és a derűsen, szívesen végzett munkától függ.
Ha a munkafeltételek jók, jó lesz a minőség is.
Ha a munkafeltételek ésszerűtlenek, kijátssza a belekényszeríte tt.
Az oktatás eredményessége nem ellenőrzés kérdése. Akkor már régen rossz!
Nem jó a túlszabályozás, de talán még rosszabb, ha végiggondolatla nok az elképzelések.
MÁS AZ ELMÉLET, MÁS A GYAKORLAT!
Az elmélet hitelesítő pecsétje gyakorta az IDŐ.
Tehát türelem is, és javaslat, ha vmi nyilvánvalóan elhibázott!
Bocsánat, hiszen már nem a bőrömre megy, de talán ettől tárgyilagosabb is.
A diákok ellenőrzése rendőr által -ha humánus-, ésszerű, hasznos.
Az elsősök óraszáma magas, egészségtelen.
A szakfelügyelet nem feltétlenül téves.