Kezdőlap > Közélet > Hívatlanul - demonstráció Pécsett a közoktatás átalakítása ellen

Hívatlanul - demonstráció Pécsett a közoktatás átalakítása ellen

2013. október 05. szombat, 17:32 Bereczki Lajos Közélet
PDF
Azt borítékolni lehetett, hogy nem lesz zsúfolásig tele tüntetőkkel a pécsi Jókai tér szombat délután. A demonstráció résztvevői, melyet a "Hívatlanul" csoport szervezett és amelyhez több szakszervezet is csatlakozott kemény kritikával illette a kormány közoktatás átalakításában tett lépéseit. (Galériával!)

"Azon lehet polemizálni, hogy sok-e 100-120 ember egy tüntetésen, de talán annak fényében, hogy a pedagógus társadalom mennyire megosztott és megfélemlített nem csoda, hogy ma csak ennyien tiltakoztak" - vélte egy a neve elhallgatását kérő résztvevő. Az eseményen egyébként a szociális szférát képviselő szakszervezet mellett a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete és a Tüke Busz Zrt-nél működő Független Demokratikus Szakszervezet képviselői is részt vettek. Mellettük felszólalt a Középiskolai Hálózat és a helyi pedagógusok több képviselője is. A megmozdulás nem csak a baranyai megyeszékhelyet érintette, Budapesten, Szegeden és Sopronban hasonló események zajlottak ezen a napon.

A beszédekből kitűnt, hogy összességében a sérelmek a közoktatás államosítása, a központosítása okán keletkeztek, azok, a szakmai és a helyi nevelési-oktatási sajátosságokat figyelemebe kevésbé vevő, szeptembertől élesben elindult rendszer miatt keletkeztek. A tanárok képviselői hiányolták a pedagógusok partnerként való kezelését, megdöbbenésüket fejezték ki a megemelt óraszámok és az új tantárgyak, elsősorban a hittan és erkölcstan kötelezővé tételével kapcsolatban. A szónokok szerint a gyerekek és az oktatók terhelése ugrásszerűen nőtt meg, így lehetséges az, hogy például elsősöknek akár heti háromszor is hat órájuk van, a folyosókon zajlik a testnevelés óra és a délutáni foglalkozások feltétele teljes mértékben hiányzik sok iskolából.

 A jelenlegi béremelés éppen csak kompenzálja a megnövekedett munkaterhelést, igazán csak arra jó, hogy a társadalmat a pedagógusok ellen hangolja, még így sem éri el egyébként a magyar átlagbéreket egy tanár fizetése - vélték a résztvevők.
Cserébe a jelenlegi köznevelési rendszer nem ismeri el a több diplomát, a plusz végzettséget, a többletmunkát, így induláskor mindenkit "tanár I." kategóriába soroltak.

Ez igazi sértés a szakma művelőivel szemben, csakúgy, mint a bizalom legcsekélyebb jelének igazán nem tekinthető szakfelügyeleti rendszer visszaállítása. A tanárokat gyereknek, a tanulókat alattvalónak próbálják átképezni - vonta le a tanulságot egy tanárnő a tüntetés vége felé. Olyan szervezetbe kellett belépni, (Pedagógus Kar), amelyik még fel sem állt, szakmailag nem tisztázták a szerepét, ráadásul nem is önkéntes, hanem kötelező a belépés oda - tromfolt egy másik tanár. A szülők önrendelkezési jogán is csorba esett, a beiskolázás korhatárhoz kötött, melyben a szülő beleszólása korlátozott. A gyerekek elemi szükségleteit (étkezés, pihenés) nem igazán tolerálja az új rendszer, a tankötelezettség 16 évre csökkentése pedig más társadalmi feszültséget generál -hangzott el a szónokoktól.
Az esemény végén a sok sérelem tömör megfogalmazását 12 pontba szedte a Hívatlanul egy képviselője, melynek szövegét nyilvánossá tesszük.
Íme:


TILTAKOZUNK:

1 -  az iskolák központosítása ellen

2  - az esélyteremtő, alternatív iskolák ellehetetlenítése ellen

 3 - mindenfajta kirekesztés és szegregáció ellen

4 -  a politikai, ideológiai megfontolások alapján kialakított központi tanterv ellen

5 - a szülői és diákjogok korlátozása ellen

6- a diákok rendőri felügyelete ellen az iskolában és az utcán egyaránt

7 -  a 3 éves kortól kötelező óvodáztatás ellen, mert minden pedagógiai megfontolással ellentétes

8 - a 16 éves korig tartó tankötelezettség ellen, hogy elkerüljük a fiatalok tömeges kiesését a rendszerből

9 - a pedagógusok munkaterheinek ilyen szintű növelése ellen, mert a jelenlegi plusz terhek sok esetben burkolt bércsökkentést jelentenek, és azért is, mert értelmetlen, sőt kontraproduktív kötelezően megszabni az iskola épületében eltöltött időt

10 - a kierőszakolt és antidemokratikus Pedagógus Kar ellen, amely lehetővé tenné, hogy az oktatási kormányzat a szakmai döntések előtt  ne egyeztessen a független szakmai műhelyekkel, civil szervezetekkel, és amelynek adatbázisába való automatikus felvétel sérti a személyiségi jogokat

11 - az iskolai autonómia és a tanszabadság korlátozása ellen

12 – a  hatástanulmányok és a szakma megkérdezése nélkül végrehajtott valamennyi átalakítás ellen


Képgalériánk:



4 óráig tanít, este tízig javít!



Közünk?



A lufi a későbbiekben kapott szerepet



Itt már azért sűrűsödik a tömeg



Nem tolták el a bringát



A végén Nagy Erzsébet a PDSZ ügyvivője nagytakarított





Hozzászólások

 
+1 #7 Ny.-as tanár 2 2013-10-07 12:32
Abban sok igazság van, hogy a munkafeltételek mindenek meghatározói.

De!

Ha kapkodás és késlekedés van együtt, akkor a régi biztos jobb volt.

Attól csak romlik a tanítás színvonala, ha értelmetlenül bent-tartjuk az iskolában a pedagógust.

Otthon tud felkészülni zavartalanul a tanár, ráadásul ott hozzáfér a PC-jéhez, tehát nem rászorításos módszer kell, ui. eddig sem a jövedelem volt a pedagógusok fő húzóereje. Hivatástudattal volt fenn-tartható az alulfizetett oktatásügy.

Nem vitatom, hogy jó szándékú a reform, de több, mint finomhangolások ra lesz szükség.

Aranyos ez a finomhangolás, miközben ettünk már jobbat is. Kóstolgatjuk, de tényleg...
Idézet
 
 
0 #6 Ny.-as tanár 2013-10-06 21:09
Megszabni, hogy hány órát köteles az iskolában tölteni a pedagógus, olyan, mintha a pilótának akkor is bent kellene ülnie a vezetőfülkében, ha már letette a gépet.

A színvonal a rátermettségtől , az ideális körülmények megteremtésétől és a derűsen, szívesen végzett munkától függ.

Ha a munkafeltételek jók, jó lesz a minőség is.
Ha a munkafeltételek ésszerűtlenek, kijátssza a belekényszeríte tt.

Az oktatás eredményessége nem ellenőrzés kérdése. Akkor már régen rossz!

Nem jó a túlszabályozás, de talán még rosszabb, ha végiggondolatla nok az elképzelések.

MÁS AZ ELMÉLET, MÁS A GYAKORLAT!

Az elmélet hitelesítő pecsétje gyakorta az IDŐ.

Tehát türelem is, és javaslat, ha vmi nyilvánvalóan elhibázott!

Bocsánat, hiszen már nem a bőrömre megy, de talán ettől tárgyilagosabb is.
Idézet
 
 
0 #5 Viola 2013-10-06 20:57
A túlszabályozás gyengíti az oktatói tevékenységet.

A diákok ellenőrzése rendőr által -ha humánus-, ésszerű, hasznos.

Az elsősök óraszáma magas, egészségtelen.

A szakfelügyelet nem feltétlenül téves.
Idézet
 
 
0 #4 marydal61@gmail.com 2013-10-05 20:05
:cry:
Idézet
 
 
0 #3 Rózsa 2013-10-05 19:05
Nyerhet a fidesz még egy ciklust, de megöli őt a közoktatás megnyomorítása. pancserek!
Idézet
 
 
0 #2 acelobat 2013-10-05 18:53
Összes kalapom leemelem Nagy Erzsi előtt. Minden szimpátiám a pedagógusoké. Folyik a harc az ideológiai átnevelésért. nagyon gáz.
Idézet
 
 
0 #1 Violet 2013-10-05 18:49
A demonstráció megszervezése sok kívánnivalót hagy maga után...A "megfélemlített" pedagógusokat a szervezők nem tudták úgy megmozgatni, ahogyan kellett volna, sajnos. Az állásukat és megélhetésüket féltő pedagógusok zöme némán tűri, hogy a kormányzat az ujja köré csavarja, megrendszabályo zza őket.Szomorú magyar valóság: 2013.
Idézet
 

A hozzászólásokat lezártuk. Nem küldhet több hozzászólást.

Hirdetés
Hirdetés