Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) és az Emberi ErÅ‘források Minisztériuma (EMMI) 2019. február 15-én bemutatta a TanÃtsunk Magyarországért (TM) egyetemi mentorprogramját a Pécsi Tudományegyetem, a Klebelsberg Központ (KK), valamint a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciájának (HÖOK) közreműködésével.
A 2018/2019-es tanév második félévében a Pécsi Tudományegyetemen is elindult a TanÃtsunk Ma-gyarországért kurzus, amelynek sikeres teljesÃtése elÅ‘feltétele a mentorálás megkezdésének. Az érdeklÅ‘dés a hallgatók részérÅ‘l messze felülmúlta a program szervezÅ‘inek várakozásait: a hallgatók számára eredetileg megnyitott 80 férÅ‘hely kevesebb, mint egy nap alatt belelt, majd az ezt követÅ‘ több, mint 20 fÅ‘s bÅ‘vÃtés is szinte azonnal. Az egyetem beszámolója alapján lenne igény további bÅ‘vÃtésre, de szeretnék megtartani a kisebb, maximum 25 fÅ‘s csoportokat, megÅ‘rizve a kurzus személyesebb, gyakorlatorientált jellegét.
A PTE hallgatói Campus-csomagban tudják felvenni a kurzust, amelynek célja, hogy felkészÃtse a hallgatókat a nehezebb helyzetben lévÅ‘ fiatalok mentorálására. Az alapozó kurzust követÅ‘en konzultációs kurzus támogatja folyamatosan a mentorálást végzÅ‘ hallgatókat. Ennek során egyetemi szakemberek segÃtenek a felmerülÅ‘ kérdések megválaszolásában, a kihÃvások megoldásában.
Dr. György László, az ITM gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelÅ‘s államtitkára megköszönte a hallgatóknak, hogy ekkora érdeklÅ‘dést mutattak a program iránt, és több mint 100-an vették fel a kurzust, amely 25%-kal nagyobb az eredetileg kitűzött hallgatói létszámnál, de még ennél is jóval több az érdeklÅ‘dÅ‘. Az államtitkár elmondta, hogy a programot két felismerés alapozta meg. Az egyik, hogy a nemzetközi tapasztalatok alapján azoknak a diákoknak az eredményei, akiket kortárs mentorok segÃtenek a tanulásban, 15-20 százalékkal is javulhatnak, amely olyan mintha minden évben 2-3 hónappal többet töltenének az iskolában.
A másik felismerést az ország különbözÅ‘, nehezebb helyzetben lévÅ‘ – azaz a munka- és továbbtanulási lehetÅ‘ségektÅ‘l messzebb elhelyezkedÅ‘ – kistelepülésein tett látogatások alapozták meg, amelyek rámutattak, hogy a diákok számára a legnagyobb kihÃvást a középiskolába történÅ‘ belépés és eredményes helytállás jelenti. A TanÃtsunk Magyarországért célja ezek alapján, hogy az általános iskola és a középiskola határán legyenek a kisdiákokkal olyan egyetemi mentorok, akik segÃtik Å‘ket az átmenetben. Egy mondatban összefoglalva: segÃtsék Å‘ket abban, hogy kihozzák magukból a maximumot – legyen az szakmaszerzés, érettségi, továbbtanulás, sport, művészetek és a végén elhelyezkedés a munkaerÅ‘piacon.
Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ elnöke beszédében kiemelte, hogy iskolaigazgatóként közel tÃz éven át vezetett középiskolai mentorprogramot, amelynek során személyesen tapasztalta, hogy a közös tanulás meghatározó élmény úgy a középiskolások, mint a kistelepülésen élÅ‘ általános iskolások számára, és a kialakult kapcsolatok a program lezárását követÅ‘en is tovább élnek.
A mentorprogram tájékoztató rendezvényén dr. Beck Zoltán egyetemi oktató, a PTE Zenélő Egyetem szakmai igazgatója, a 30Y zenekar frontembere is rövid beszédet mondott arról, hogy az ő életének alakulásában milyen szerepet játszott a mentorálás.
Végezetül Dr. György László gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelÅ‘s államtitkár és Dr. Miseta Attila, a Pécsi Tudományegyetem rektora kétoldalú szándéknyilatkozat aláÃrásával erÅ‘sÃtették meg az intézmények közti együttműködést.
A Pécsi Tudományegyetem TanárképzÅ‘ Központja az együttműködési megállapodás aláÃrása után egy zártkörű megbeszélésre hÃvta a mentorprogramba bevont 10 Baranya megyei iskola igazgatóját, a tankerületi központok vezetÅ‘it, lehetÅ‘séget teremtve arra, hogy az iskolák és az egyetemi oktatók egyeztessenek a bevezetendÅ‘ egyetemi mentorprogram felmerülÅ‘ kérdéseirÅ‘l, segÃtendÅ‘ a program sikeres megvalósÃtását.
PTE
Hozzászólások