Kezdőlap > Kultúra > Zene > Koncertekről, lemezekről, karrierről – Baráti Kristóffal

Koncertekről, lemezekről, karrierről – Baráti Kristóffal

2013. január 24. csütörtök, 14:53 Zene
PDF

Baráti Kristóf világhírű hegedűművész 2013 első negyedévében két koncerttel is elkényezteti pécsi közönségét. A rendkívüli tehetség január közepén a Kodály Központban töltött néhány napot, hogy kipróbálja, milyen élmény a koncertteremben lemezt rögzíteni. Tapasztalatairól, az eljövendő két koncertről és a nemzetközi színtérről beszélgettünk. (Fotók: Horváth Csaba)

 
- Pécsett mostanában gyakran megfordulsz, nemrég egy lemezfelvételt fejeztél be.
Igen, Ysaÿe szólószonátáit vettem fel. Ő a 19. század végén, 20. század elején élt belga hegedűművész és zeneszerző volt. Az említett művek igazán értékesek, színesek, sokrétűek. A hat szólószonátája hat kortárs hegedűsművész tiszteletére készült. Az első szonátát Szigeti Józsefnek ajánlotta, a másodikat Jacques Thibaud-nak, a harmadikat Enesco-nak és így tovább. A szonáták jól jellemzik az adott hegedűművész egyedi stílusát.
Részemről ez a két és fél nap igen sűrűn telt. A lemezfelvétel előnye és hátránya egyben, hogy a zenei rendező és előadóművész a legkisebb apróságokra is koncentrál, bizonyos részeket újra rögzíteni lehet. Míg egy koncert esetében ez nem lehetséges. Összetett feladat volt, mert ezeket a darabokat hangversenyen nem gyakran volt lehetőségem előadni.
Nem tudom, hány lemezfelvétel készült eddig a Kodály Központban – koncertfelvételeket leszámítva – , nekem nagyszerű lehetőség ennek az anyagnak a felvétele.
 
- Az utóbbi időben gyakran megörvendezteted a pécsi közönséget.
Igen, januárban az NFZ-vel leszek itt, februárban a Debreceni Filharmonikusokkal jövök. Nem olyan rég léptem fel a Pannon Filharmonikusokkal és Várdai István barátommal a Brahms kettősversennyel. Szerintem óriási dolog a Kodály Központ és a koncertterem, zenészként mindig örömet okoz, hogy egy ilyen akusztikájú teremben játszhatok.
 
- Beszéljünk most egy kicsit az elkövetkező két koncertről: január 25-én a Nemzeti Filharmonikusokkal lépsz fel. Kocsis Zoltán még nem fog vezényelni, helyette Dénes István kezében lesz a karmesteri pálca, Thész Gabriella pedig a Nemzeti Filharmonikusok gyermekkarát vezényli. Brahms D-dúr hegedűversenyét adod elő. 
Örömmel hozom a Brahms hegedűversenyt, az NFZ-vel nagyszerű lesz ezt a művet játszani. A tavalyi szezon keretében a Győri Filharmonikusokkal játszottam a diplomakoncertemen, szintén a Kodály Központban. Mindig kihívás egy művet úgy előadni, hogy újat, frisset találjak az előadásmódban. Egy ilyen nagyszabású hegedűversenynél ez különösen kreatív és örömteli feladat.
 
- Egy héttel később megint itt leszel, akkor pedig a debreceni Kodály Filharmonikusokkal.
Ez számomra premier lesz, mert sem Debrecenben, sem a debreceniekkel nem léptem még fel. A zenekart Somogyi-Tóth Dániel vezényli, akivel öt-hat évvel ezelőtt ismerkedtem meg. Karmesterként még nem volt alkalmam vele együtt dolgozni, de orgonistaként már léptünk fel együtt. Örömmel várom a közös munkát. Mendelssohn hegedűversenye egyébként kényes arra, hogy milyen a szólista és a karmester közti összhang. Ebből a szempontból talán ez az egyik legkényesebb hegedűverseny.
 
 
Baráti Kristóf a Kodály Központban kétszer is fellép az év elején
 
 
- Egy kicsit a közelmúltról kérdeznélek. 2010-ben megnyerted a hegedűsök Oscarjának tartott Paganini hegedűversenyt Oroszországban. Ez mit jelent számodra?
A verseny két szempontból közelíthető meg. Bartók azt vallotta, hogy a versenyzés a lovaknak való. A legnehezebb dolog tehetségeket összehasonlítani. Zenei produkciókat pedig különösen nehéz összevetni, rangsorolni meg pláne. A kultúrának szüksége van arra, hogy a szélesebb közönség érdeklődését felkeltse, és egy verseny különösen jó alkalmat ad arra, hogy a média és a zeneszerető közönség felfigyeljen a fiatal tehetségekre. Egy fiatal muzsikusnak ez egy szükséges rossz. Lehetőség arra, hogy bemutatkozhasson, megismerje a szakmát, a kollégákat, felmérje a saját szintjét. Nem utolsó sorban a zenei menedzsmentek figyelmét is felhívhatja magára.
 
- Ez személyes tapasztalat?
Arra kellett rájönnöm a versenyek után, hogy a karrier és a versenyek közti összefüggés nem magától értetődő. Rengeteg más szempont játszik szerepet abban, hogy kinél milyen lehetőséget teremt egy versenyeredmény. Károsnak viszont semmiképp nem mondanám.
 
- Ha már a karriernél tartunk. Ha jól tudom, most az amerikai koncerttermekben is szeretnél minél többet szerepelni.
Ez csak egy részfeladat, elsősorban a menedzseremé. Körner Tamással tavaly március óta dolgozunk együtt, aki nagy részben hozzájárult a Budapesti Fesztiválzenekar sikereihez. A komolyzene lehetőségeinek szűkülése mindenhová begyűrűzik. Ezzel együtt az amerikai az egyik legjelentősebb zenei piac. Az oda való bekerülés engedhetetlen része a világkarriernek. Aki ott ténylegesen befut, mint nemzetközi szólista, azt a világ minden jelentős koncerttermébe szívesen várják. Jelenleg a menedzserem számos európai koncertteremben és fesztiválon való fellépés lehetőségét teremti meg. Hogy csak egy példát mondjak: a moszkvai Csajkovszkij Konzervatórium nagyterme jelentőségében és aurájában felér a Carnegie Hall-lal. Az európai szerepléseimet nem számszerűen, hanem jelentőségében érdemes fejleszteni.
 
- Szerinted változott Pécs zenei megítélése a Kodály Központnak köszönhetően az európai zenei életben? Bár nagyon friss történetről van szó…
Ezt én egy személyben meglehetősen nehezen tudnám megítélni. Nem tartom valószínűnek, hogy Európa-szerte már széleskörű ismertségre tett volna szert a koncertterem. De külföldi vendégművészek és zenekarok számára előbb-utóbb a Kodály Központ is olyan népszerű koncertterem lehet, mint Budapesten a MÜPA. Reményeim szerint a most elkészült CD-felvétel hangzásban is tükrözni fogja a koncertterem kiváló akusztikáját.
 
- A CD-vel kezdtük, zárjuk is a lemezzel. A nagyközönség mikor hallhatja Ysaÿe szólószonátáit a te interpretációdban?
A kiadó, a Brilliant Classics, amely a legutóbbi Beethoven CD-met is kiadta, valószínűleg szeptember környékén jelenteti meg a lemezt. Addig viszont élőben még többször hallhat a pécsi közönség.

Hozzászólások

 
0 #1 Galileo 2013-01-31 12:19
Milyen kedves, szimpatikus művész! A játékát pedig öröm hallgatni!
Idézet
 

A hozzászólásokat lezártuk. Nem küldhet több hozzászólást.

Hirdetés
Hirdetés