Természettudomány a mindennapokban

Bereczki Lajos Közélet
PDF
Pécsett az Apáczai Csere János Nevelési és Általános Művelődési Központ (ANK) pedagógusai évekkel ezelőtt csatlakoztak Csermely Péter professzor javaslatára és hatékony segítségével a Géniusz Tehetséggondozó Programhoz, amellyel a térség tehetséges tanulóit kívánták  - szaknyelven „azonosítani”, és támogatni. Míg más régiókban általában az egyetemek emelték magasba a tehetséggondozás és segítés zászlaját, addig Pécsett és a régióban az ANK vált az ügy élharcosává.(képgalériánk a cikk végén látható!)

Igazságtalanok lennénk, ha az egyetem szerepvállalását egyetlen mondattal elintéznénk, hiszen a Gyereknap előtti pénteken két jeles képviselőjük is jelen volt egy projekt záró rendezvényén. Dr. Berkes József a Pécsi Tudományegyetem neves oktatója, az  ANK-ban folyó program vezető koordinátora, és a fiatalabb korosztály képviselője – nem mellesleg az ANK egykori diákja Dr. Pálfalvi László - szintén kiváló fizikus, a lézerkutatás egyik pécsi képviselője. De a Pollack Műszaki Kar dékán helyettese, Pais Ella Regina  például az úgynevezett  tehetségpontokban  folyó szakmai munka hátterét biztosítani hivatott Pécs-Baranyai Tehetségsegítő Tanács  elnökeként, gyakran járt előadásokat tartani és díjak felajánlásával is segítette a tehetséggondozó munkát. E mellett a Nevelési Központban zajló tehetségazonosításban vett részt a PTE Pszichológia Tanszéke, Révész György vezetésével is. Igazi rangot adott tehát a most záródó tehetségműhelynek a pécsi egyetem oktatói karának ilyen nagyfokú aktivitása.

A pénteki rendezvény, amely a „Természettudomány a mindennapokban” címet viselő 60 órás és az arra ráépülő harmincórás, valamint egy másik, szintén hatvanórás projekt záró eseménye volt – magyarázza beszélgetőpartnerem, vendéglátóm, a Nevelési Központ főigazgató-helyettese Pethő József, aki az ANK-ban 2008 óta működő Tehetségpont vezetője is egyben.
- A hatvanórás programot már megelőzte egy másik ugyanilyen időtartamú foglalkozás, az ezt követő kettő, pedig szintén nagyon népszerű és főképp eredményes volt. Célunk az volt, hogy komplex, interdiszciplináris látásmóddal közelítsünk meg és vizsgáljunk jelenségeket a fizika, kémia, biológia és a földrajz tudományok szemszögéből. Szerettük volna a diákjainkat képessé tenni önálló kutató és team munkára egyaránt. A program során törekedtünk arra, hogy konkrét kísérletekkel, mérésekkel, megfigyelésekkel, modellekkel, videofelvételekkel tegyük gazdagabbá a tudományos tapasztalás eszköztárát, ezáltal beavatva a tanulókat a megismerés módszertanába. A tárgyi feltételeket a program megvalósításához kapcsolódó pályázatból teremtettük meg, illetve a PTE jóvoltából ingyenes teremhasználathoz és eszközökhöz is jutottunk. Az egyetemen kívül a program kapcsolatot ápolt pécsi és baranyai általános, és középiskolákkal is, hiszen a foglalkozásokon nagyjából ötven százalékban vidéki gyerekek vettek részt a pécsiek mellett.

Fontos megjegyezni, hogy a diákok önként jelentkeztek, elsősorban azokat a tanulókat vártuk, akik természettudományos tárgyakból legalább 4,5-es átlagot tudtak felmutatni, érdeklődtek a műszaki-technikai problémák iránt és jól kísérleteztek. Mivel 7-10. osztályos gyerekekről van szó, ezért a program fontos eleme volt a szülőkkel való folyamatos párbeszéd. Velük egyeztettük a foglalkozások tervezett időpontjait, a helyszíneket, az elvárásainkat, és kértük őket arra, hogy támogassák a gyerekeiket ebben a munkában. Bizonyára mindenki ismeri a mondást, miszerint „A tehetség utat tör magának!” Nem igazán osztom azt a véleményt, valójában a tehetséget felismerni sem egyszerű, nem beszélve a gondozásról. Valójában a tehetséges gyerekekkel sokat kell foglalkozni, hogy kibontakozzon az a képesség, amely révén kiemelkedő teljesítményre lesz képes valaki. Sok képesség már korán fejleszthető, akár 5-7 éves korban is el lehet azt kezdeni, míg más irányultságok, vagy erős, tudományos igényű érdeklődés csak a korai felnőttkorban jelennek meg. Összetett, bonyolult dolog ez, melyet az ANK tehetségsegítő programján keresztül menedzselünk. A program számos területen és tagintézményi síkon kezeli a kérdést a „tehetségműhelyeken” keresztül. A majd kétezer diákunk hat ilyen tematikus csoportban vehet részt, ahol például a természettudományok, a tánc és a beszédművelés egyaránt megtalálható. Ettől izgalmas és szép ez a program is, hiszen több alternatívát kínál a tehetséges gyerekeknek, ráadásul ezt különböző életkorú résztvevőknek ajánlja.

Pethő József a tehetségekről beszélt, most pedig személyesen is megtekinthetünk egy ilyen csoportot, mely Dr. Berkes József az ANK tehetségpont főkoordinátora szakmai irányítása alatt működött. A „Természettudományok a mindennapokban” címet viselő foglalkozás sorozat záró eseményén 16 diák tartott a gyerekekből, szülőkből álló érdeklődőknek színes és a témához kapcsolódó vetítéses prezentációt. Lenyűgözően szakszerű és a hallgatóságot lebilincselő előadásaik után világossá vált, hogy valójában miért is kell ezekkel a gyerekekkel iskolai tanórán kívül is foglalkozni. A jövőnk, bizonyos mértékig az ország teljesítőképessége múlik ezeken a fiatalokon, akik közül reményeink szerint többen a műszaki területek valamelyikében, netán a tudományos életben találják meg a helyüket. Bár záró eseményen vettünk részt, azért bízom benne, hogy ez csak egy projekt végét jelenti mindössze, a tehetségek támogatása pedig fut tovább az ANK és a programban eddig is részt vevő szakemberek értő figyelme mellett!





Tekintse meg az eseményen készült képeinket!



Az összejövetel megnyitóján (balról) Horváth István, Pethő József,Dr. Pálfalvi László és Dr. Berkes József




Diákok egy csoportja




Pethő József, az ANK főigazgató-helyettese köszönti a résztvevőket




A kép előterében dr. Berkes József, a program vezető koordinátora látható





Szülők, tanárok, nevelők a rendezvényen




Dr. Pálfalvi László is az ANK diákja volt





Két generáció, egy intézmény: a PTE két oktatója





A tanulók által készített kísérleti eszközök




Aki ott volt, az választ kapott erre a kérdésre is!





Kutatási témájáról is beszélt az ifjú tudós




Itt már a projekt résztvevője tart előadást




Ezzel együtt még tizenöt mikroprezentációt hallhattunk, láthattunk




Hozzászólások

 
0 #4 Guest 2011-05-31 18:05
Tetszik, hogy fiatal ex-ANK-sok jönnek a fiataloknak kedvet csinálni a fizikához!
Idézet
 
 
0 #3 Guest 2011-05-31 07:56
A fizika sokkal érdekesebb, mint a matek, legalábbis nekem az. A kísérletek és a gyakorlati alkalmazás teszi számomra vonzóvá! egy diák
Idézet
 
 
0 #2 Guest 2011-05-30 09:56
Egy színvonalas intézmény hasonlóan magasszintű projektje! remélem a város vezetői közül is figyelnek rá, főleg így pedagógus leépítések idejében!!!
Idézet
 
 
0 #1 Guest 2011-05-30 06:28
Örülök, hogy a tehetséges gyerekekkel is foglalkozik valaki és nem csak a hátrányos helyzetűekkel (jó, azokkal is kell természetesen!) Gratulálok a programhoz, remélem még folytatódik a jövőben is!
Idézet
 

A hozzászólásokat lezártuk. Nem küldhet több hozzászólást.

Hirdetés
Hirdetés