Igazi filmdömpinget hoz az Apolló Moziban az év első néhány hónapja. Varga Gabriellával, a mozi vezetőjével az általa is várt megjelenésekről, visszatérő és új eseményekről beszélgettünk, illetve betekintettünk a mozi színfalai mögé. Szó esett fontos, már megvalósult fejlesztésekről, és sürgősen megoldásra váró problémákról, amik nélkülözhetetlenek a mozi működéséhez. Decemberben például egy csőtörés írta át majdnem a terveket.
- Milyen események lesznek az új évben az Apolló Moziban?
- 2025-ben is lesznek visszatérő események, amelyek minden évben vannak. Ilyen például a BIDF, vagyis a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál, ami január végén-február elején lesz, hét dokumentumfilmmel. Várhatóan márciusban tartjuk a Frankofón Filmnapokat. Különböző forgalmazókkal együtt is szoktunk eseményeket generálni, amelyek során nagy „A” kategóriás fesztiválon részt vett, és annak valamelyik szekciójában díjat nyert filmeket mutatunk be premier előtt. Ez nagyjából egész évben zajlik, minden hónapra egy-kettő ilyen vetítés jut, és ezeket nagyon szereti a közönség. Természetesen lesznek magyar filmek bemutatói is, a megjelenés sorrendjében, közönségtalálkozókkal. A legújabb fejlemények szerint a Pécsi Tudományegyetem International Seasons rendezvénysorozatával fogunk együttműködni, nemzeti filmhetek, de legalábbis filmnapok szervezésében. Különféle nemzetek filmjeit vetítjük majd, az első Japánnal foglalkozik. Ezen kívül szintén a forgalmazókkal együttműködve, kora ősszel premier előtti vetítéseket tartunk, amikor kiderül, hogy az adott évben, az elkövetkező négy hónapban még mit fognak bemutatni, filmenként egy-egy vetítéssel. Nagyon várjuk újra a Friss Hús válogatást is, vagy akár az egész versenyblokkot, hiszen 2024-ben azt is levetítettük. Az ősz folyamán pedig lesz a Szemrevaló Filmfesztivál új német filmekből, illetve novemberben a Verzió Dokumentumfilm Fesztivál.
Több visszatérő esemény lesz, többek 2025-ben is jön a BIDF
- A visszatérő események mellett mik várhatók?
- Ezek mellett nyilván több minden lesz, ami váratlanul bukkan fel, vagy egyelőre még nem látható. Azonban igyekszünk minden hónapban több érdekességet bemutatni. Például kiemelném, hogy januárban ismét lesz Sátántangó-vetítés, ami az Apollóban immár hagyománnyá vált, és rendszeresen sokan nézik meg, aminek nagyon örülünk, és közülük sokan visszatérők. Az egyetlen decemberi, teltházas vetítésünk után még többször játsszuk Az idő urai-t, ami szintén különlegesség, hiszen egy felújított kópia újra bemutatásáról van szó. Biztosan vetítjük még pár alkalommal a húsz éves A vándorló palota c. animációs filmet is, amiből szintén teltházas vetítésünk volt decemberben. Ezen kívül van egy tervünk, hogy a „boldog ’90-es évekből” csinálunk egy sorozatot, hogy a nagy klasszikusokat újra nagyvásznon bemutathassuk. Tavaly december elején elég szép számú közönség előtt levetítettük A halászkirály legendájá-t, ezen felbuzdulva szeretnénk Lichter Péterrel csinálni egy sorozatot, melynek során a nemrég megjelent A VHS gyermekei c. könyvében szereplő filmekből válogatnánk, a szerző felvezetőivel.
- Terveztek ehhez a könyvbemutatóhoz hasonló eseményt?
Konkrét megkeresés nincs, de mindenre nyitottak vagyunk. Volt már az Apollóban lemezbemutató, esküvő, úgyhogy kedveljük a furcsaságokat, és ami belevág a profilunkba, azt nagyon szívesen bevállaljuk. Konkrétan nem megyünk ebbe az irányba, mert elsősorban továbbra is mozi szeretnénk maradni, filmklubokkal, közösségépítő, kiemelt eseményekkel, beszélgetésekkel.
- 2025-ben indul újra, illetve ismét lesz Magyar Filmszemle. Annak idején a Filmszemle filmjeiből Szemle-morzsákat vetítettetek. Most van ilyen terv?
- Nincsen, felénk semmilyen megkeresés nem érkezett. Azonban számos jó, új kezdeményezés van Pesten, amelyeket remélhetőleg előbb-utóbb vidék felé is fejleszteni fognak. Vidéki teszthelyszín szoktunk lenni, úgyhogy bármi előfordulhat.
Jelenet Az idő urai c. animációs filmből (rendező: René Laloux)
- A Cinema Niché sorozat folytatódik?
- Persze, január 17-én lesz a következő vetítés. Egy orosz sci-fivel folytatjuk, a címe Nehéz Istennek lenni (Hard to be a God). A Sztalker-t is ihlető Sztrugackij testvérek írásából készült, sötét világban játszódik, ahol nem derül ki, hogy egy másik bolygón, vagy egy párhuzamos univerzumban játszódik, Oroszországban.
- Van olyan film, amit nagyon vársz, és 2025-ben bemutatjátok?
- Igen, ilyen az Egy csiga emlékiratai című stop-motion animációs film, az ausztrál rendező, Adam Elliot második játékfilmje, anno nagy rajongója voltam az első munkájának, a Mary és Max-nek. Ezen kívül nagyon várok egy indiai filmet, ami februárban fog megjelenni, a Minden, ami fénynek tűnik. És aztán jön az Oscar, akörül is lesznek izgalmas bemutatók. Január-februárban filmdömping szokott lenni, csak ilyenkor egy kicsit az amerikai filmek tengnek túl. Azonban ezek mellett igyekszünk bemutatni az összes legjobb idegen nyelvű film jelölésre akkreditált filmet, vagy legalábbis az ötös listán szereplőket.
- Ha már amerikai film: A brutalista három és fél órás, és úgy tudom, hogy szünettel vetítik, legalábbis Amerikában. Magyarországon mi a helyzet?
- Itt is kötelező 15 perces szünettel vetíteni. Az első ilyen film lesz a maga nemében, bár a Sátántangó-ban is van két beépített szünet, de az ugye hét és fél órás. Azonban ez az első, amit így vetítünk, pedig nem ez az első ilyen hosszú film. Ez a stúdió és a rendező utasítása, tehát mi is így fogjuk vetíteni.
- Az elmúlt néhány évben a mozi számos fejlesztést végrehajtott. Kérlek, mesélj ezekről!
- A legfontosabb a gépház teljes villamos hálózatának a felújítása volt. Ez az idők során épült ki úgy, hogy mindig valami beépült, vagy hozzáépült. Aztán ez a rá- és hozzáépülés tavaly év elején elkezdett mini üzemzavarokat okozni, ami kívülről ugyan nem volt látható, de a vetítéseket kezelő technikusnak folyamatos fejtöréseket és problémákat okozott. Néha bizonyos háttéreszközök kiütötték egymást. Így ezt muszáj volt megcsinálni. Sokat dolgoztak vele a partnereink, akik a vetítőgépeket is karbantartják, az ő segítségükkel oldottuk meg a helyzetet, villanyszerelő közreműködésével. Szerencsére úgy tűnik, hogy ez most rendben van, minden működik. Sikerült új klímákat is venni, mivel az elszállt energiaárak, főleg a gáz miatt már mi is klímával fűtünk. Ez nagyon fontos volt, és alapfeltétele, hogy ne kelljen az Apollónak is téli szünetet tartani, mint ahogy több intézmény bezárt tavaly télen azért, mert nem tudta fizetni a rezsiköltségeket. Ezt sikerült áthidalni és új berendezéseket venni, amik programozhatók és távolról irányíthatók. Ezekhez a fejlesztésekhez az NKA-tól támogatást kaptunk. A vetítőgépekhez is vettünk különféle eszközöket, amik az idők folyamán nyilván cserére szorulnak. Nincs már rájuk új program, nem lehet őket frissíteni, vagy meghibásodtak. Ezek komoly, százezres-milliós tételek.
- Ezeken kívül vannak más problémák is?
- Egy üzemnél, ami viszonylag drága műszaki eszközökkel dolgozik, mindig van ilyen. Például a nagytermi gépünk elérte az idős kort, több mint tíz éves. Még éppen nem számít múzeumi darabnak, jól működik, de már gondolni kell a cseréjére. Ez egy olyan tétel, ami a fejünkben kell, hogy legyen. Ráadásul most egy technológiai váltás is van: jelenleg xenonlámpás vetítőink vannak, de jönnek be a lézerfénnyel vetítő gépek, amikből már egy nagyobb választék van, azonban kevés a tapasztalat velük kapcsolatban. Tehát mivel még működik a vetítőgépünk, megvárnánk, hogy több, hasonló helyzetben levő mozi meglépje ezt, és szeretnénk majd az ő tapasztalataikat is felhasználni a választásnál, mert a lézeres technológián belül is vannak már különböző módon működők. Ez is feladat, hogy az ember képben legyen ezekkel a főbb technológiai váltásokkal.
Jelenet az Egy csiga emlékiratai c. animációs filmből (rendező: Adam Elliot)
- Ez egyébként a többi artmozira is vonatkozik?
- Igen, hogyne. Az artmozik vetítőgépparkja elavul lassan, mert nagyon régóta nincs támogatás ezeknek a gépeknek a vásárlására. Még a 2010-es években volt néhány év, amikor pályázati támogatást lehetett kapni a vetítőgépekre, aztán ez a forrás teljesen kiapadt, és nem is indult újra. Kérdés, hogy melyik artmozi tud szükség esetén akár két gépet is kicserélni egyszerre, mindenféle támogatás nélkül. A mozis szervezetek próbálnak lobbizni támogatásügyben, egyelőre sikertelenül. Öt-hat éven belül a nagyterem székeinek cseréjén is el kell gondolkodnunk, mert ez is a vetítőgépekhez hasonló költség, amire szintén nincs támogatás. Az NKA támogatások a kisebb eszközök cseréjére, karbantartására és a színvonal fenntartására elegendőek, azonban egy nagyobb léptékű cserénél vagy beruházásnál ez a pénzügyi segítség sajnos szinte jelentéktelen. Ezen kívül vannak a vis maior helyzetek, amik váratlanul beesnek. Például decemberben néhány napig úgy tűnt, hogy be kell zárnunk a mozit, mert eltörött a főnyomócső a szomszédos Gábor utcában, és egyáltalán nem működött a vizesblokkunk. Enélkül nem tudunk kinyitni sem, hiszen vannak nálunk iskolamozik, több órás filmek, és ha nem lehet mosdóba menni, akkor vetítéseket sem lehet tartani. Ezt szerencsére nagyon gyorsan megoldotta a Tettye Forrásház úgy, hogy az épülethez bevezető, eltörött csövet kicserélték, de a lezáró munkálatok még több napig folytak. Sajnos ezzel nincs véglegesen megoldva a szituáció, mert maga a Gábor utcai teljes csőhálózat régi, és nagyon rossz állapotban van. Nagy kérdés, hogy vajon ezt az ütemterv előtt ki tudják-e cserélni, vagy csak akkor, ha ez két év múlva, 2027-ben sorra kerül. Ha valami nagyobb probléma történik, akkor persze ki kell cserélni, azonban ha ez bekövetkezik a föld alatt, remélhetőleg nem csak akkor vesszük észre, ha a mozi keleti fala megrogy, mert oda folyik be alá, az épületet folyamatosan alámosva. Ez egy nagyon veszélyes helyzet, amelyre nincs igazán ráhatásunk.
- Milyen módon lehetne ezt előmozdítani?
- Ez nyilván egy városházi döntést jelent. Folyamatosan zajlik a belváros vízvezeték-hálózatának a cseréje, amire van egy ütemterv. Nem tudom megmondani, hogy kinek a hatásköre azt meghatározni, hogy melyik rész veszélyesebb, vagy bele lehet-e nyúlni és átrendezni az időrendet, mert itt van ez a mozi, ez az intézmény. Lehet, hogy még hat másik intézmény is veszélyben van, csak azoknál még nem derült ki. Mi úgy tudtuk meg, hogy hatalmas beázás volt a falon, a mosdószintnél, és nem folyt a csapból a víz. Valahol a fal és a csatlakozás között tört el a cső, és az összes víz ment be az épület alá. Ez egy több mint száz éves épület, 1912-ben épült, úgyhogy nem minden fala tökéletes.
Jelenet a Minden, ami fénynek tűnik c. filmből (rendező: Payal Kapadia)
- Az Apolló Mozit egy alapítvány működteti. Milyen céljai vannak, milyen eseményeket szervez?
- A mozi jelenlegi üzemeltetője egy pécsi alapítvány, ami 2014-ben állt fel. Előtte a budapesti Cirko üzemeltette azt, amely anyagi okok miatt kivonult, akkor is támogatásmegvonások voltak. Ők úgy látták, hogy a pesti mozi mellett nem tudják biztonsággal működtetni a pécsit. Ám akik itt dolgoztunk, úgy gondoltuk, ezt meg tudjuk egyedül is ugrani. Ekkor jött létre az alapítvány, amelynek a célja– egyetlen mondatban – az Apolló Mozi üzemeltetése, elsősorban artmoziként. Nem csak a megyében, de az egész régióban nincs több artmozi. Ráadásul azzal, hogy független alapítványi artmozi vagyunk, ezzel vidéken az egyetlenek vagyunk. A költségek miatt ugyanis a legtöbb vidéki artmozi önkormányzati fenntartású. Azonban mivel az Apolló tényleg pici és jó helyen van, és a Cirko által már egy bejáratott mozi volt, ezért úgy tűnik, hogy önállóan is tud működni. Nagyjából biztonságban is vagyunk, reméljük, hogy nem beszélünk több világjárványról és egyebekről. Viszonylag széles támogatói részlegünk van, akik akkor is segítenek minket pénzügyileg, amikor különböző őrületes okok miatt zárva vagyunk. És ahhoz képest, hogy mennyire artmozi vagyunk, ahhoz képest sokan járnak hozzánk. Sok a visszatérő vendég, több tematikus filmklubot tudunk üzemeltetni. És továbbra is ezt szeretnénk csinálni. Főleg európai és magyar filmeket igyekszünk bemutatni, olyan filmeket, amelyik nagy fesztiválokon már megmérették magukat. Azonban nagyon szívesen vetítünk a világ minden tájáról független filmeket, és olyan mainstream-közeli alkotásokat, amiknek az üzenete vagy a rendezője minőségi garanciát jelent. Nagyon szeretünk olyan eseményekben részt venni szervezőként vagy partnerként, ahol a covid járvány által megingatott közösségi élményt tudjuk visszacsempészni az emberek életébe. Azt is nagyon fontosnak tartjuk, hogy a bemutatott filmekkel erősítsük az egyéni véleményt, és a fősodor gondolkodásától eltérő vélemények szabad megjelenésének biztosítását. Ezzel igyekszünk azt erősíteni, hogy lehetnek különböző nézőpontok és vélemények, és azok mind érvényesek, amiket meg lehet beszélni.