Az ÉpÃtészet ma programsorozat egyik állomásaként, csütörtök délután az Uránia moziban érdekes kÃsérletnek lehetek tanúi az érdeklÅ‘dÅ‘k. Három épÃtészeti témájú filmet láthatott a közönség, amelyek a maguk nemében egyedülálló épÃtészeti alkotások születését, pusztulását, illetve harmonikus használatát dokumentálták. A vetÃtéseket közéleti est követte, amelyen a jó hangulatról a LazaC együttes gondoskodott.
Az esemény kezdete elÅ‘tt beszélgetünk dr. Kondor Tamással, a Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály Műszaki Karának adjunktusával, és Polyák Leventével, Kortárs ÉpÃtészeti Központ munkatársával. A KÉK már szervezett hasonló filmnapot Budapesten, sÅ‘t nem is az elsÅ‘ ilyen eseményen vannak túl.
A vetÃtések varázsa abban van - fűzi hozzá Levente - hogy a nézÅ‘t beavatják a kÃvülrÅ‘l sokszor titokzatosnak tűnÅ‘ tervezési és épÃtési folyamatba. Nem véletlen, hogy nagy sikere volt a napokban szintén Budapesten, a még el nem készült négyes metróvonal állomásait bemutató túrának. Hatalmas tömegek indultak el, hogy még az átadás elÅ‘tt bekukkantsanak a használaton kÃvüli alagútba, vagy megnézzenek egy szerkezetész állomást . A filmek is ilyen hatást váltanak ki a nézÅ‘bÅ‘l, az elsÅ‘ alkotás például a hÃres pekingi olimpiai stadion épÃtését dokumentálta, a tervezéstÅ‘l az utolsó csavar helyrekerüléséig. A film megkÃsérli a két épÃtész kontextualista módszerének bemutatását, végigkÃséri a tervezési folyamatot, érzékelteti a kÃnaiak partner szándékait, elvárásait, stratégiáit.
A második film egy japán sziget tündöklésének és törvényszerű bukásának a története, amely egy svéd rendezÅ‘ munkája. Hashima a tenger alatti szénbányászat bázisa volt a hatvanas évekig. Itt épÃtettek japánban elÅ‘ször tájfun-biztos épületeket a bányászok számára. A kÅ‘olaj kitermelésének elÅ‘retörésével a szénbányászat megszűnt és a szigetet elhagyták egykori lakói. Azóta szellemszigetként emlegetik.
A harmadik alkotás Rem Koolhaas bordeaux-i házáról szól, amely a kortárs épÃtészet egyik remekműve. A filmben nem az épÃtészet legújabb és lenyűgözÅ‘ teljesÃtményét ábrázolják, hanem sokkal inkább az épület belsÅ‘ tereiben jelenlévÅ‘ intimitást, mint új épÃtészeti minÅ‘séget jelenÃtik meg.
Kondor Tamás még a filmek vetÃtése elÅ‘tt hozzátette - a mostani pécsi filmnapot még követni fogják hasonlók, a jelenlegi kÃnálat tulajdonképpen teszt, kÃváncsiak a nézÅ‘k véleményére és ennek megfelelÅ‘en állÃtják össze az idén Å‘szre tervezett második ilyen esemény programját. Saját filmen is gondolkodnak, de az egészen biztos, hogy nem 2010-ben mutatják be.
Hozzászólások